lenawalstad

Til deg som trøstespiser



Trøstespising, høres det kjent ut? Veldig mange har det som løsning om man har en dårlig dag, føler seg stor/tykk, er deprimert eller av andre negative grunner som gjør at behovet for sukker føles ekstra stort. Trøstespising hjelper ikke på problemet. Ofte blir det enda større av skyldfølelse, gjentagelser og evt overspising. Samtidig vil hjernen automatisk gi deg en "dårlig erfaring" av sukker som kan ødelegge kosen for å faktisk nyte godteri i helger/bursdager ++. Hjernen lagrer minner og erfaringer med følelser, da gjentas det ofte ved senere anledninger også. Har du tenkt på det? :-) 

Tips for å unngå trøstespising: 

Spis sunne måltider jevnt gjennom dagen for å unngå at du plutsellig blir skrubbsulten. 

For mange hjelper det å kvitte seg med det som er usunt i huset, og heller kjøpe litt og akkurat nok når helgen kommer. 

Aktivitet og energifull musikk hjelper på så mye, også på dette. Når du ser i kjøleskapet eller er i ferd med å trøstespise, hiv i deg en banan og kom deg heller ut på en liten tur. Sannsynligheten for at du da heller har lyst på ordentlig og sunn mat er mye større når du er tilbake. Husk at det vil gi deg bedre treningsresultater og et mye bedre humør :-)

Minn på deg selv at du vil ikke føle deg bedre etterpå, selv om det føles godt der og da. 

Ellers vil jeg ønske deg en kjempefin helg.

Husk at litt smågodt i hyggelig selskap eller til en spennende film er ikke å trøstespise nå som det faktisk er fredag og helg. Alt med måte :-) 

Klem, Lena <3

Instagram: lenawalstad Snapchat: lenawa 




Kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits